Samen voor onderwijs!
Problemen en frustraties in het onderwijs

Samen voor onderwijs

Leerkrachten ervaren klachten en frustraties in hun beroep. Daardoor gaan een bovengemiddeld en groeiend deel van hen deeltijds werken of blijven toch maar doorgaan met het risico om in een burn-out terecht te komen. Leerkrachten ervaren een hoge werkdruk. Er zijn de grote klassen, de vele administratieve taken en de met regelmaat veranderende leerplannen. Best heftig!

Samen voor onderwijs? Loopbaangeluk nodigt je uit om in je kracht te staan en te gaan voor leefbaar onderwijs.

Inhoud blog Samen Voor Onderwijs:

samen voor onderwijs

Problemen en frustraties in het onderwijs

 Er zijn wel wat meer factoren die hier een rol spelen. We sommen er hier enkele op:

  • In de loop van de voorbije decennia is het aantal leerlingen met adhd, vormen van autisme, dyslexie, dyscalculie hand over hand toegenomen. Het M-decreet versterkt verder de verscheidenheid aan noden aan begeleiding en diversificatie.

  • Voeg daar ook aan toe dat kinderen nu opgevoed worden door ouders die beide werken en dus beperkte tijd hebben om samen tijd door te brengen wat vaak gecompenseerd wordt met ‘leuke’ activiteiten: snoepreisjes en andere zoetigheden. Dat effect wordt nog eens versterkt bij ouders die gescheiden leven. Hoe leren deze kinderen omgaan met grenzen, met normen van anderen? Luisteren en luisterbereidheid zijn al langer geen evidentie meer. 

  • Tegelijk is er de crisis van de autoriteit. Een functie gaat niet langer samen met gezag. Macht als middel om orde en tucht te bewaren kunnen niet meer.

  • En tenslotte is de klasgrootte blijven toenemen. Ga maar eens voor een groep staan van 30 leerlingen als beginnende leerkracht. Pittig!  

Uitdagingen van de leerkracht

Neem deze factoren samen en je krijgt een stevige cocktail waardoor een school een uitdagende omgeving vormt voor een leerkracht om in te functioneren. Deze factoren stellen eisen aan de leerkracht waarvoor deze niet werd opgeleid, niet werd geselecteerd en waarvoor deze - vanuit zijn onbewust zijn van de situatie - zelf niet gekozen heeft.

Kunnen we dan begrijpen dat de realiteit zwaar kan tegenvallen voor een leerkracht? Elke schooldag ‘je moed samenrapen’, dat is wat heel wat leerkrachten overkomt.  Jawel, de ondersteuning is toegenomen, echter lang niet in gelijke tred met de afgenomen homogeniteit van de groepen en de evenredig toegenomen complexiteit.

Waardering en erkenning voor de leerkracht

Deze zaken worden aangekaart maar vallen toch veelal in dovemansoren. Het is logisch dat de leerkracht dan weinig erkenning en waardering ervaart en zeker al niet in evenredigheid met de moeilijkheid van de taak.

Daarenboven wordt door ouders vaak gemakkelijk gewezen naar ‘anderen’ bij moeilijkheden. Die ‘anderen’ is dan de leerkracht, de zorgjuf, de directie enz. Een negatieve spiraal heeft zich zo kunnen ontwikkelen: leerkrachten die onvoldoende ‘gewapend’ zijn voor de job en daar dan kritiek voor oogsten wat verder hun zelfvertrouwen en weerbaarheid verder aantast.

Je mag daar heel wat weken recupereertijd tegenover plaatsen: het vooruitzicht weer moeilijke lestijden tegemoet te gaan na het verlof, verknalt de pret van het tijdelijke ‘verzet’.


man and woman sitting on chairs

Waarvan dromen we als leerkrachten? 

Leerkrachten dromen. Ze willen graag een onderwijssysteem waarin ze voldoende tijd en ruimte hebben om te diversifiëren. Ze dromen van kleinere klassen, zodat ze beter kunnen inspelen op de behoeften van hun leerlingen en een positieve leeromgeving kunnen creëren om het beste uit elke leerling te kunnen halen. Ze dromen samen voor leefbaar onderwijs.

Daarnaast verlangen lesgevers naar meer erkenning en waardering van de maatschappij. Ze willen dat hun werk wordt gezien als essentieel en waardevol, en dat ze de nodige steun en middelen krijgen om hun taken effectief uit te voeren. Ze hopen op een hogere mate van professionalisering, waarbij ze betrokken worden bij beleidsbeslissingen en hun expertise wordt erkend.

Tot slot, leerkrachten dromen van een evenwichtigere werklast en een betere balans tussen werk en privéleven. Ze willen voldoende tijd hebben voor lesvoorbereiding, reflectie en persoonlijke ontwikkeling. Ze willen ook dat hun inspanningen worden beloond met een passend salaris dat recht doet aan hun belangrijke rol in de samenleving. 

Propel your engineering career.

Beslis zelf hoe je wil groeien als mens en in je functie.

Van dromen naar hoe daar te komen? Onze aanpak

Het is een uitdagende omgeving en, ja, ‘zo erg’ had je het als leerkracht niet verwacht. En nu is het aan  jou. Hoe ga je daarmee om? Hoe hou jij jezelf daarin staande? Hoe kan je erin slagen het beste van jezelf te geven? 

Terug in je eigen kracht staan is de uitdaging. Kunnen toelaten aan jezelf dat het niet steeds volgens het plaatje’ verloopt en daar niet door van je sokkel geblazen worden of je te neer geslagen voelen als je de waardering die je verdient voor al je inspanningen toch niet krijgt. Niet van de maatschappij en niet van het onderwijssysteem. Dat vraagt heel wat herbronningswerk.

De moeilijkheid is immers dat jij vaak je eigen ergste criticus bent. En die leren we je temmen zodat je meer ontspannen voor de klas kan staan. Zodat jij je niet verantwoordelijk voelt voor wat niet jouw verantwoordelijkheid is. Zodat je weer baas in eigen huis bent: jij hebt het recht je goed te voelen in je vel. Ten allen tijde. We nodigen je daartoe uit. Dat verhoogt de kans op een (iets) rustigere klas veel meer dan nog meer controle.  

Loopbaancoachingbij Loopbaangeluk heeft alle aandacht voor je bezorgdheden, angsten, stress, verwachtingen,... Die mogen er zijn. We helpen jou een switch te maken. We helpen jou van onmacht naar kracht te gaan.

Voor die switch kan je je loopbaancheques inzetten!

En er zijn nog meer aanleidingen voor een loopbaanbegeleiding:

  • Onzekerheid over je job

  • Last van toxische werkomgeving

  • Ontevredenheid over je jobinhoud, de context, loon, ...

  • Angst om te falen

  • Onbalans in je dagelijks leven (werk - privé - hobby’s – (zelf)zorg)

  • Je hebt het gevoel steeds een masker te dragen

  • Onderwaardering in je job

  • Een laag professioneel zelfbeeld

Met loopbaanbegeleiding zorgen we ervoor dat je terug zin krijgt om voor de klas te staan of weet welke richting je uit kan gaan.

Deze vorm van coaching biedt jou als leerkracht ook de gelegenheid om je bewust te worden van je eigen behoeften en verlangens binnen je loopbaan. Je reflecteert op je sterke punten, talenten, passies en sluimerend potentieel. Je ontdekt doorheen de oefeningen hoe je deze optimaal kan benutten om meer voldoening en plezier te krijgen in je werk. 

coaching van leerkrachten

Coaching van leerkrachten | Concreet van start

Je kan een gratis kennismaking boeken bij een professionele loopbaancoach via onderstaande knop.

 Gratis kennismaking aanvragen

Klik hier voor meer info over de VDAB loopbaancheques. Het systeem van VDAB loopbaancheques drukt de prijs sterk tot €40 voor 4 en €80 voor 7 waardevolle coachingsuren.

Ontdek het volgende aanbod:


 Assertieve communicatie (ook met leerlingen, directeur en medewerkers)

 Meer info over Coaching voor Burn-out

 coaching aanbodvoor een waaier aan aanverwante groeimogelijkheden in verband met gevoeligheid, energie, grenzen aangeven, perfectionisme en meer.

Moest je op zoek zijn naar loopbaanbegeleiding, neem dan zeker eens een kijkje op onze pagina van de loopbaanbegeleiding of de loopbaancheques.

Propel your engineering career.

Beslis zelf hoe je wil groeien als mens en in je functie.

Geen tijd?

Besef dat een beter inzicht je op termijn sloten tijd bespaart!  Het kan starten met een muisklik nu op één van de links hierboven.

Afstand?

Er zijn loopbaancoaches over heel Vlaanderen in een groeiend netwerk.

Neem eens een kijkje op deze kaart voor een coach in je buurt.

Het kan dus anders, wat houdt je nog tegen?


  • Waarom zou je nog wachten op nieuwe overheidsinitiatieven of een verandering van het leerplan?

  • Wees de verandering die je wil zien in de onderwijswereld, het begint met jou nu!

  • Een reis begint bij de eerste stap, voel je hem al? 

  • Het kan op de plek die je nu inneemt in je school en die niemand anders zal kunnen innemen zoals jij dat doet...

Tools4schools

Ontdek onze stand 1114 op de onderwijsbeurs Tools4schools op woensdag 3 april 2024.

Schrijf je in voor de infosessie Radicaal kiezen voor samen-werken (Radical Collaboration®) door Filip Bauwens van Loopbaangeluk. 

Inhoud infosessie gegeven op Tools4schools:

Vaak zijn er spanningen tussen collega's onderling en met directies. Er zijn dan allerlei reacties mogelijk : vluchten, vechten, bevriezen zijn de klassiekers. Maar waarvoor kies jij? En hoe bewust doe je dat?

Verder verkennen we in deze infosessie :

  • Wat kunnen we in deze leren van kippen ?

  • 5 eigenschappen die het verschil helpen maken.

  • Wat een intentie zetten doet met een mens !

  • Wat is goed luisteren en wat is het niet ?

  • Waarvoor dien je wel zelf meer

verantwoordelijkheid op te nemen ?

Opgelet: Enkel wie naar zichzelf wil kijken wordt toegelaten :-)

Ik schrijf me in voor de infosessie

Interesse in een gratis kennismaking over loopbaanbegeleiding of communiceren in verbinding? Wij helpen je graag verder.

Bedankt voor je bericht

Ons team zal je zo snel mogelijk contacteren.


Aanmelden om een reactie achter te laten